Köpa häst

Har tänkt mycket på det här med att köpa häst och hur man vet när man ska köpa häst? Det är en väldigt svår fråga och jag tror att många som tar beslutet att köpa en häst inte vet vad man ger sig in på.

Man måste tänka på ekonomin. Ridsporten är svindyr och häten är bara det billiga. Det ska vara stallplats, foder, träningar, tävlingar, utrustning, veterinärvård och gud vet allt. Så man måste ha ekonomi för det.

Sen måste man ha tid. Det går minst två timmar i stallet varje dag och det är minst! Man måste planera upp sin dag och jag som går i skolan måste planera in varje minut. Det tar tid eftersom det är ett levande djur som man sla ta hand om. Sen går det tid till att träna och tävla. Tid ät viktigt!

Stöd från föräldrar är också ett måste! Man kan inte klara sig själv som barn/ ungdom med egen häst. Föräldrarna måste ställa upp och hjälpa till på träningar, tävlingar mm. Jag vet inte hur jag skulle klara mig utan mina föräldrar! Guld värt när man är sjuk eller har mycket i skolan!

Ett ansvar har man också på sina axlar. Det är ett levande djur som sagt och man har ett ansvar för att hästen ska må bra och trivas. Det är väldigt känslosamt både positivt och negativt och hästar blir också sjuka och skadade och behöver tränas. Det är inte bara att rida utan man ska mocka, fixa mat, borsta, visistera, ha koll så att allt fungerar med hagen och att hästen får rätt foder. Man ska ha koll på vaccination och tandläkare samt avmaskning mm. Man har ett STORT ansvar!!!

Kunskap är en dal av det hela också och har man inte kunskap så ska man se till att man är omgiven av personer som kan! Det är en hel historia om allt! Man behöver inte kunna allt från början för man lär sig såå mycket av att ha egen häst och man kommer in i det hela.

Köp en bra första häst! Köp ingen för svår eller för duktig häst. Det ska vara en häst som lär en i början och man ska känna sig trygg så hitta en bra förstahäst!

Lite tips från mig och det jag kommit på lärt mig sen jag köpte min första häst!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0