Hur Bosse är som ponny del 2

Del 2 nu då.. Tänkte berätta om hur han är i ridningen och jag ska försöka förklara så utförligt som möjligt. 
 
Bosse har alltid vara jättepigg och glad när jag har ridit honom. Alltid örona frammåt och har ett eget driv. Han är ganska känslig när det gäller ridningen och man måste vara stadigt och balanserad för annars kan han få panik. han blir lätt stressad och nervös och även tittig. Han kan se spöken som inte ens existerar. Han kan vara tittig i hoppningen också och för det mesta fåning när han är rädd för något. Han går mycket på tårna och i början när jag fick honom så hade jag lite problem med att hoppa upp eftersom han inte ville stå stilla.. Han är känslig för nya ryttare vilket gör att inte vem som helst kan sitta på honom. Jag har bara låtit personer som är väldigt duktiga ffå rida honom så som min tränare t.ex. bara för att han kan få panik och springa iväg.
Han är känslig för skänkeln och man behöver knappt nudda honom förrens han går framåt. Allt detta har blivit så mycket bättre. Nu står han stilla när jag hoppar upp och han är inte lika tittig då jag tränat bort det. Spöken finns fortfarande såklart men jag har vågat sätta upp än mindre dock väldigt duktig ryttare och han har skött sig utmärkt. Men han är fortfarande känslig och lyhörd när det gäller inverkan.
Han är väldigt tävlingsinriktad och ska gå först om han inte får det så blir han tokig så det är lugnast att låta han gå först om man vill ha han kotrolerbar. Han kan sina trick med att smita i arbetet och han är lite lat av sig ibland. Han älskar att rida ut och få galopera utan krav. Helst i hans tempo men då går det lite för fort haha. Men han är väldigt snäll och han bockar eller stegrar aldrig (förutom när han har vilat i en månad) men han vill aldrig få av en! 
 
Han tycker det är jättejobbigt när han ska jobba i ett lugnt tempo, för honom ska det gå undan! Man får jobba en del för att han ska jobba med bakbenen men att få honom i form är ganska lätt. Jag har jobbat mycket dressyr på honom för att han ska kunna jobba rätt och ha muskler till det också. Att han ska kunna gå i hög och låg form utan att ta upp eller ner huvudet och att jobba honom i kort galopp och trav, det tog ett bra tag innan han var tillräckligt stark då han gärna inte vill gå där. Han är nästan som en storhäst att rida och kräver väldigt mycket av en. 
 
Sen kom jag till hoppningen. Det är det han älskar verkligen. Han gör det inte för att jag tycker det är kul utan för att han tycker det! I början så bara stack han mot hindret och jag hade inte en chans att hålla honom. Så fort jag vände upp så sköt han iväg som ett skott och jag kan säga det att jag har inte en bild då han har öronen bakåt när han hoppar! Han tycker inte om att hoppa låga hinder och överhoppar sig gärna. Han har en bra hoppteknik men hans bakben är lite raka men frambenen är perfekta. Han har en tendens att ibland hoppa med ryggen nersänkt men det bli bättre och bättre. Ibland får han även för sig att han ska hoppa med huvudet mellan frambenen. Jag har fått rida med martingal och rakt gummibett så att jag ska kunna styra och sakta av. Han gillar inte för skarpa bett så jag har fått lära mig att rida på milda. Men att hoppa utan martingal är ett helvete. 
Han har alltid varit bra på att taxera avstådet och jag har lärt mig jättemycket av det! Han har inte haft några problem med att korta eller länga innan hindrena. Det värsta är väl att få tillbaka honom efteråt. 
Sen kom det där med tittigheten. Han tycker inte om läskiga hinder och det är där vi har haft störst problem på tävling. Han hoppar det mesta hemma utan problem men inte på tävling. Så jag har fått åka över till min tränare så att det skulle bli en annan miljö och träna på tittiga hinder och oj vad vi höll på med att få över honom och det var inga vackre språng inte. Så jag har också fått lära mig att vara bestämd för att det behöver han. Jag kan inte säga att allt är borta men det är stor skillnad. 
 
Sen tycker han om att hoppa utomhus. Helst på gräs. Men han har aldrig tyckt om att tävla innomhus och har nästan alltid gått bättre utomhus. Så jag tycker om utomhussäsongen. Men något han gillar mer än hoppning det är terrängen. Han älskar det utan och innan! Det är på honom som jag har kunnat känna mig säker på ochh kunnat utvecklas på. Han har en stor galopp och bra avståndsbedömning så han är perfekt för fällttävlan. Vi tränade för Linda Algottsson och hon tyckte han var jättefin och vi hoppade 90 bana utan problem. Det enda är att han blir så jävulskt stark. Helt sinnes. Man får dra tag i han för att han ska lyssna ibland för att han tappar kontakten. Men han har inga problem för vatten eller gravar. Det enda var huset som han stannade på en gång men annars så hoppar han allt och det är på honom som jag lärde mig att tycka det var roligt.
 
Bosse är en väldigt speciell ponny och han är ganska svår men jag har lärt mig så mycket att jag inte jan sätta ord på det. Han har vara skitjobbig vissa dagar men oj vad han har lärt mig. Han är som sagt väldigt tävlingsinriktad och älskar omhoppningar och är världens bästa på det då han har stor galopp och så kan man ta snäva vägar! Han älskar ärevarm om han får vara först såklart haha! Han är en bra alroundponny och han är min! Han är en guldhäst och han är värd allt för mig och han är en på miljonen!!!!!!!!!!!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0