Hur Bosse är som ponny del 1

Jag har länge tänkt att om jag skulle skriva ett inlägg om hur Bosse är i personligheten och hur han är att rida, hur jag någonsin skulle kunna få ner allt i ett inlägg? Men jag ska försöka och jag kommer säkert att missa något. Haha. 
 
När jag köpte Bosse så trodde jag att jag köpte en ponny som alla andra. Bosse var den första hästen jag köpte. Men jag hade fel. Bosse är långt ifrån normal och vanlig. Han är speciell, väldigt speciell. Han har charm på sitt sätt och skulle många se han i stallet så skulle de säkert säga att han är en tjurig och arg ponny och det gör man när man verkligen inte känner honom. Jag har lärt känna honom i 2,5 år och känner honom utan och innan. Han är en ponny som älskar uppmärksamhet, ÄLSKAR verkligen och får han inte uppmärksamhet så ser han till att han får sig den för han är otroligt envis av sig i vissa lägen. Han hatar att stå i stallgången om man går ifrån honom eller om han tycker att han får stå där för länge, då låter det som om han river hela stallet och om man skulle kunna gräva sig ner till Kina så skulle han vara där för läänge sedan. Jag har provat att göra många saker för att han ska sluta skrapa men inget har hjälp. Jag har försökt ignorera men han sluta ALDRIG och när jag säger till han sätter han ner hoven en sekund och sen börjas det igen. Jag har provat att kasta saker på honom utan att han ska se att det är jag som kastar för att han ska fatta att varje gång han skrapar så kommer det något läskigt men det skiter han också i. Han kan bli skiträdd men sen är det som om ingenting har hänt. Otålig är också ett ord att beskriva det som. eftersom Han tror också att om man bankar lite på boxdörren så  får man mat fottare (vilket delvis är sant för man orkar inte höra han banka). Han älskar att ha boxdörren öppen så att han kan titta ut. Där vi stod innan var det bara ett hål de kunde titta ut igenom och resten var galler. 
 
Hn hatar att bli borstad på kroppen endast överhalsmusklen och rumpan samt man, svans och huvud är okej. Men han älskar när man bara pysslar med hon och pillar honom i manen eller massera lite på halsen. Det är okej att rycka manen men inte att klippa öronen. Han tycker inte det är jättekul att dusha heller men det går, dock blir han lite knäpp om man ska gå med han efterråt då han kan studsa lite.  
Han gillar inte att bli sadlad för att han är kitlig under sadelgjorden men han gör inget dumt. Han hatar också när man ska knäppa alla spännen på täckena speciellt vid bringan där han också är kitlig. Han är också väldigt känslig och får lätt skav överallt vilket är lite jobbigt stundtals. Han älskar att komma ut i hagen och tror att det går fottare om man går på två ben..  
Han har en förkärlek till att busa och nafsas. Han har den här glimten i ögat och tycker verkligen det är roligt. Om han har möjlighet så retar han andra hästar också om han märker att de blir arga. 
 
Han gillar inte hastiga rörelser och han känner sig lätt hotat om man viftar till med armen osv. Han gillar inte att bli pussad på mulen eller bli blåst i näsborrarna. 
Han biter på sin saltsten ist för att slicka och han blir så sur när han inte kan bita i såna här slickstenar.
Han buffar väldigt mycket vilket jag också försöker få han att sluta med.... 

Han är snäll att sko supersnäll. Han är mindre snäll när vi ska klippa och lastningen är han bara fåning. vid lastnningen måste han ha linor annars går han inte på. Det räcker med att de ligger på marken eller att de bara är fastknäppta så går han på men så fort man knäpper bort dem så tvärvägrar han. Visst är det fånigt?
 
Så han är lite speciell i hanteringen. Han har också två virvlar i pannan och man säger att hästar som har det är lite knäppa vilket stämmer delvis haha. 
 
Har säkert missat många saker som sagt men det kommer en del 2 snart!!!
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0