Dagens ridpass - Castor

Maria träning stod på schemat idag. När jag började rida fram så var han seg, riktig seg och tung i handen. Han var lite som han varit innan och han känndes inte riktigt som han brukar. Iallafall så la vi honom väldigt lågt och gjorde mycket tempoväxlingar och jag fick inte ge något stöd i handen för att han ska klara av att jobba med benen och ryggen utan att jag jobbar ihjäl mig. Det är ganksa svårt att rida "utan" tyglar när man är van vid det och hästen är också van vid att få ett stöd så det var lite jobbigt i början. Vi ville komma till att han skulle jobba med bakbenen och höja ryggen och tillslut gick det efter mycket jobb. Jag travade honom väldigt långsamt och kort. Sen nr jag hade fått igenom honom var han som vanligt igen. Superfin blev han i handen och formen och steget, ja inprincip allt. 
I slutet så fick jag göra serpentinbågar i galopp med byten. Det var inte heller det enklaste. Hopphästar slänger sig gärna åt det hållet som de ska byta till för att det är inte lika "jobbigt". Så att rama in och byta enkelt är en process, särskillt han är lite efter med bak. Dressyrhästar tänker man alltid rakt fram, vänster eller höger. De tar ett liitet steg till det hållet de ska byta men de är fortfarande väldigt raka och gör det endå väldigt enkelt.
Det blev bättre och bättre och dessa övningar kommer jag att få nytta av i hoppningen också! 
 
Jag tror att det är lite träningsverk som spökar. Eftersom jag har börjat jobba med rörelser och övningar som han inte är van vid så kommer en hel del träningsverk med på köpet! Därför tror jag att han har varit lite trött. Imorgon ska han bara skrittas en sväng och få koppla av. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0