Hästen som fångade mitt hjärta

Ni kanske tänker er nu att jag kommer skriva om Bosse men det ska jag inte. Inta nu. Ni får absolut inte misstolka detta för Bosse kommer alltid vara min första och bästa ponny jag någinsin kommer att få och han har mitt hjärta i en ask som inte kommer att försvinna.

Allt började med att jag var verkligen sugen på att tävla, träna och utvecklas inom ridningen. Jagvhar inte kunnat träna hoppning på 10 månader! Det suger verkligen. Så vi bestämde oss ganska snabbt att vi skulle fixa iordning stallet hemma så att jag skulle kunna ha två hästar så att Bosse ska få kunna komma igång i sin takt men att jag kan träna och ha roligt på samma gång. När vi satte igång med stallet så började vi kolla på häst. En storhäst. Leta häst är verkligen inte lätt och man är ganska kräsen när man letar. Det ska man vara tycker jag. Man ska ändå hitta hästen som man längtar efter att rida varje dag. Jag provred ganska många hästar och fastnade för en häst som hoppade hus och var riktigt snäll. Men dressyren klickade inte riktigt eftersom den hade ett sånt steg! En jättefin häst som kan gå väldigt långt. Särskillt inom fälttävlan. Men efter mer provridningar så kände jag mig lite uppgiven. Jag visste inte riktigt vad jag letade efter eller vad jag skulle kolla på? Jag menar storhäst är väldigt annorlunda mot ponnysar. Så jag valde att ringa min tränare Mats. Jag berskrev för honom sådana hästar som jag gillar att rida och det som är en typ för mig. Han sa att han hade en häst i sitt stall som han trodde skulle kunna passa så vi bokade en provtid och åkte över.

Jag måste erkänna att det var ganska nervöst att rida sin tränares häst för sin tränare. Det är inte något som man gör varje dag.. Men jag satte upp och det klickade direkt bara sådär. Jag kände det här är min storhäst. Just det där klicket har jag inte kännt sedan jag red Bosse för första gången och det var lite därför jag visste på något sätt. Jag hoppade lite och han är en dröm att hoppa verkligen. Genomsnäll och hoppar i alla lägen och när jag säger alla lägen då gör han det han lyfter alltid på benen på nått sätt. Så vi ringde dan efter och sa att vi ville ha honom. Han veterinärsbesiktigades och gick igenom och han har varit min nu i 4 veckor. Vi hämtade hem han igår. Så det är honom jag har varit så glad över. Varit med på julkursen med honom och kunnat hoppa igen.

Många av kanske redan listat ut det? Jag har gått och hållt på detta i fyra veckor nu. Men nu har jag släppt bomben.
Han heter WHAT's Castor född 2008 och gått 1, 25 i falsterbo med vinster upp tidd 1, 20 hoppning. Genomsnäll i allt! Ridning, klippning, sko, lasta you named it. Han är också så himla gosig! Underbar att borsta och bara klappa på. Det är ganska skönt att ha en häst som är lugn och en som är lite mer otålig. Mina två hästar är raka motsatsen till varandra men båda men det väger upp varandra!

Så nu ser jag fram emot 2014s tävlingssesong både på ponny och storhäst!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0