Hur bett gör inverkan??

jag är verkligen inget proffs på bett men jag ska berätta lite hur bosse har reagerat på det olika bett jag har haft!

I dressyren och uteritten så har jag haft tredelat och han har alltid funkat bra på det bettet även om han har varit stark någon gång ibland så gillar jag det bettet på honom. jag rider fortfarande på det bettet i dressyren!

hoppningen hade jag ett tvådelad och det var ett jäkelskap på den mesta delen. han tog tag i bettet och drog som jag vet inte vad men det kändes lite som om han inte kände att jag satt på. han tyckte det var så kul att hoppa så att han glömde bort mig! så jag och Mats tyckte båda att vi inte kunde ha det så så vi provade ett rakt stålbett (om det nu heter så??) och det hatade han rent ut sagt. han bet sig i läppen m.m. sen sa Natta att vi kunde prova ett rakt gummibett och vi provade det och det funkede verkligen toppen! nu hoppar han jätte bra och lyssnar och springer inte iväg!

jag tycker bett gör väldig skillnad och har stor betydelse för ridningen om hästen är stark så kanske man ska prova ett annat bett. Jag har haft bettet i några månader och jag märker verkligen skillnad!
vissa tycker att man ska kunna rida med ett vanligt bett, men om hästen inte trivs med ett vanligt bett så tycker jag att om hästen tex är strak så tycker jag att man ska kunna stanna hästen utan att det blir dragkamp.

lite hur min ponny har reagerat på tre olika bett och Mats säger att han ser skillnad! Vem vet jag kanske inte hade kunnat starta LA så tidigt om jag inte hade haft det bettet!
Kramar till er!<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0